Híreink, rólunk írták

Online számla adatszolgáltatási kötelezettség 2021. január 4-től - már MAGÁNSZÁLLÁSADÓK részére is

Online számla adatszolgáltatási kötelezettség 2021. január 4-től - már MAGÁNSZÁLLÁSADÓK részére is

Az online adatszolgáltatási kötelezettséget 2018. július 1-jén vezették be. A NAV-hoz beküldendő számlák körét 2020-ban egyszer már bővítették, 2020. január 4-től pedig értékhatártól függetlenül minden egyes belföldi adóalany által kiállított számlát jelenteni kell a NAV Online Számla (onlineszamla.nav.gov.hu) rendszerén keresztül.

Ez a szabályozás 2021. január 4-től már a magánszállásadókra

is vonatkozik; a belföldi és külföldi vendégek részére kiállított számlát is

jelenteni kell.


ONLINE ADATSZOLGÁLTATÁS KISOKOS

  • Mi az az adatszolgáltatási kötelezettség?
    Azt jelenti, hogy a kiállított számla kötelező adatait el kell küldeni az adóhatóságnak.
  • Ki minősül belföldi adóalanynak?
    Belföldi adóalany (áfaalany) az a személy, aki, gazdasági tevékenységet folytat és adószámmal rendelkezik. Azaz, ide tartoznak a cégek, más szervezetek (pl. adószámmal rendelkező alapítvány, egyesület, stb.), egyéni vállalkozók és az adószámos magánszemélyek is.
  • Hol kell jelenteni a számlákat online a NAV felé?
    Az adatszolgáltatást az onlineszamla.nav.gov.hu felületen, a NAV Online Számla rendszerben kell teljesíteni. A rendszer használatához regisztrálni kell.
    Az adatszolgáltatási kötelezettség teljesítéséhez a számlázó programot és a kézi számlát használóknak is regisztrálniuk kell a rendszerben.
  • Mi a regisztráció folyamata?
    A NAV Online Számla rendszerben (onlineszamla.nav.gov.hu) történő regisztrációhoz szükség van az adatszolgáltatásra kötelezett adózó ügyfélkapus (KÜNY-tárhelyes) hozzáférésre.
    A regisztráció folyamata lépésről lépésre ezen a linken olvasható.
  • 2021. január 4. után lehet-e kézi számlát kiállítani, vagy kötelező-e a számlázó program használata?
    Nem kötelező a számlázó program használata, a számla továbbra is kiállítható nyomdai úton előállított számlanyomtatvány használatával, számlázó programmal (vagy pénztárgéppel).
  • Hogyan kell beküldeni a kézi számlák adatait?
    A kézi számla adatait a NAV Online Számla rendszerben, az onlineszamla.nav.gov.hu oldal számlaadat-rögzítő felületén manuálisan kell rögzíteni.
    Ha a számlán az áthárított adó az 500 ezer forintot nem éri el, az adatokat a kézi számla kiállítását követő négy naptári napon belül kell a NAV Online Számla rendszer számlaadat-rögzítő felületén manuálisan rögzíteni. Akkor is, ha egyáltalán nem számítunk fel áfát.
    Ha a számlán az áthárított adó összege az 500 ezer forintot eléri vagy meghaladja, a számlaadat-szolgáltatást a számla kiállítását követő naptári napon belül kell teljesíteni.
  • Továbbra is ragaszkodjunk-e a kézi számlatömb használatához?
    Továbbra is lehetőség van kézi számlatömb használatára, azonban nem nagyon érdemes, mivel a számlákról elektronikusan kell adatot szolgáltatni a NAV Online számla rendszerében. Aki kézi számlát ír, annak manuálisan, egyesével kell rögzítenie a számlák megfelelő adatait. Pontosan emiatt érdemesebb számlázó programra váltani és automatizálni az adatszolgáltatást. Ezzel nem csak a számlázás gyorsítható fel és egyszerűsíthető, de amiatt sem kell aggódni, hogy elfeledkeznénk a kötelező számlajelentésről.
  • Magánszemély részére történő számla kiállítása esetén milyen adatokat kell az online adatszolgáltatásban jelenteni?
    Nem adóalany természetes személy vevőnek kiállított számláról az online adatszolgáltatásban a számla kötelező adattartalmánál kevesebb adatot kell szolgáltatni, a jelentésben nem szerepelhetnek a vevő természetes azonosító adatai, vagyis a vevő neve és címe.
  • Mi történik, ha valaki nem tesz eleget az adatszolgáltatási kötelezettségnek?
    2021. március 31-ig szankciómentességet biztosít a NAV, van azonban néhány kikötés.
    A szankciómentesség csak abban az esetben él, ha az adóalany
    - a 2020. július 1-én érvényes jogszabályoknak megfelelően teljesítette az adatszolgáltatási kötelezettséget és
    - nem, vagy nem megfelelően küldte be a 2021. január 4-től hatályos jogszabályok szerint érintett számláit.
    Fontos! Ha az adóalanynak 2021. január 4. előtt nem kellett NAV online adatszolgáltatást teljesítenie, akkor kizárólag abban az esetben vonatkozik rá a 2021. március 31-ig tartó szankciómentesség, ha legkésőbb az első adatszolgáltatásra kötelezett számla kiállításának napjáig regisztrál a NAV Online Számla rendszerébe.
  • A 2021. január 4. után kibocsátott számlákat a PTGSZLAH nyomtatványon is jelenteni kell a NAV felé?
    Nem, 2021. január 4-től a PTGSZLAH nyomtatványt nem kell alkalmazni. Ettől az időponttól kezdve a kiállított számlákról is online kell adatot szolgáltatni.


    A tájékoztatót összeállítótta:
    Balatonföldvári Kistérségi Turisztikai Egyesület
    Forrás: nav.gov.hu, onlineszamla.nav.gov.u
    2021.01.25

Hírlevél A feliratkozással elfogadja az adatvédelmi nyilatkozatot

Segítségre van szüksége? A Tourinform iroda munkatársai várják hívását!

+36-84/540-220

vagy írjon nekünk!